Opdrachtgever
North South architecten
Diensten
name brandingmerkidentiteitwebsitedrukwerkanimatie
Thuis netjes het afval sorteren, maar wel containers vol ongesorteerd bouwafval de baan opsturen? Dat paste niet meer binnen de filosofie van Anja en Iwein, die op het moment van ons eerste contact al 18 jaar ervaring hadden als architecten. Ze gingen voor een nieuwe missie: goede architectuur draagt bij aan de omgeving waarin ze zich bevindt, door creatief hergebruik, circulaire ontwerpen en slim energiegebruik. Kortom: door te eren wat er al is.
Twee entiteiten onder North South als overkoepelend merk
We stonden voor de uitdaging van een nieuwe merknaam waar twee entiteiten onder vallen en stelden North South als overkoepelende merknaam voor. North South is een onbekende windrichting die ons uitnodigt om verder te denken dan de gebruikelijke Noord-Zuid-Oost-West dynamiek. North South is een concept dat ons uitdaagt om nieuwe horizonten te verkennen en bruggen te slaan tussen schijnbare tegenpolen. Het duidt op assen waarlangs bewegingen en verbindingen kunnen plaatsvinden. Naast het overkoepelende merk North South bedachten we de merknamen van de twee onderliggende entiteiten. Bij elke windrichting hoort een koers, die aangegeven wordt in graden. North South heeft ook verschillende koersen of diensten: — S180: de uitvoering van duurzame architectuur— N360: een adviesorgaan dat informeert over circulair bouwen We ontwikkelden voor North South een volledige website waarin de uitdaging van de communicatie rond deze twee entiteiten en overkoepelend merk centraal stond.
Een visuele identiteit die zich onderscheidt in de sector
Na de merknamen volgde de visuele identiteit van dit merk. We kozen niet voor de veilige weg, maar leefden ons uit in iconen, patronen en kleuren. We kleurden buiten de lijntjes van de standaard minimal uitstraling waarbinnen architectenbureau's zich vaak bevinden. Niets mis mee, maar we wilden een onderscheidende factor vinden voor dit bijzondere bureau. De ellipsvorm van het logo staat symbool voor de circulariteit, de rode draad in de projecten en advies van North South. De cirkelvorm van het logo refereert naar de aarde, waarvan we slechts één exemplaar hebben. De vorm benadrukt dit gegeven, maar vormt ook de link naar het kompas dat omvat zit in de merknaam. We voegden patronen aan de huisstijl toe die verwijzen naar architecturale lijnen in gebouwen. Door de speelse lijnen in een kader te zetten, leggen we een subtiele link naar de rode draad binnen North South: ‘binnen het kader, buiten de lijntjes’. De lijnen vormen de verbinding tussen Noord en Zuid, ze staan symbool voor de link tussen de klant en de opdrachtgever en de link tussen bouwen en natuur.
Web development door Studio CalypsoCopy door Akasha KeysersAnimatie door Raoul & Me