Opdrachtgever
STAN – Stad Antwerpen
Diensten
campagnevisiuele identiteitwebsitedigital designsdrukwerk
Hoe verander je een traditie? Op het antwoord van die vraag gingen studenten, STAN, Stad Antwerpen, het Antwerps Studentenoverleg en Levuur op zoek na een periode waarin studentendopen regelmatig ter discussie stonden in de media. Tijd voor een broodnodig gesprek en een nieuw recept voor de bestaande welkomstrituelen. Een gesprek dat onder de studenten gevoerd kon worden en niet enkel in de media. Om dit debat zichtbaar te maken ontwikkelden we een prikkelende visuele identiteit die verbinding creëert maar tegelijkertijd ook een gezonde discussie teweeg brengt.
De uitdaging bestond erin om studenten te bereiken die wilden meewerken aan dit gevoelige onderwerp. Hoe houden we studentendopen veilig? We gingen voor een opvallende maar wel toegankelijke branding gericht op het stellen van vragen en het openen van een gesprek. Door de combinatie van verschillende lettertypes en gewichten (italic, bold…) en het onderstrepen en doorstrepen van tekst, kan je bepaalde onderwerpen uitlichten of delen van een vraag onder de aandacht brengen. Vettiger of prettiger? Skippen of slikken? Tegenstellingen vormen de rode draad in de copy en grafische elementen van deze visuele identiteit. Met de tegenstelling ‘doop of nope’ wordt het gesprek met studenten geopend. Door deze tekst als banner over foto’s te zetten worden bepaalde topics binnen dooprituelen in vraag gesteld. Is het onderwerp op de foto iets wat we moeten meenemen in de toekomst of niet? Welke ideeën nemen we mee (dope = jongerentaal en referentie naar ‘doop’) of laten we achter (nope = nee)? Het vraagteken, het vinkje en het kruisje, die verwerkt zitten in de banner, zijn bestaande emoji’s op social media en maken het connecteren en debatteren met jongeren laagdrempelig. De banner en het logo zijn gebaseerd op het ‘lint’ dat leden van studentenclubs dragen. Dit lint zien we als een teken van respect en zo wordt het logo gezien als een gemeenschappelijk lint tussen alle studentenclubs waar iedereen een plaats krijgt. Het logo symboliseert het doopcharter, ontwikkeld na afloop van het debat, waarmee alle studentenclubs zich kunnen identificeren. In het logo wordt het woord ‘doop’ omlijnd en krijgt het geen invulling. Iedereen kan dus zelf invullen wat dopen voor hem of haar betekent. Naast het lint refereert ook wapenkunde of heraldiek naar studentenclubs. Deze wapenschilden worden verwerkt in de huisstijl als iconen (bv. highlight op Instagramprofiel), als een manier om groepen tijdens een debat op te delen (bv. op naamstickers), als extra grafisch elementje bij een quote... enzovoort. Door al deze elementen kreeg de identiteit voor Het Grote Doopdebat de nodige flexibiliteit. We integreerden alles in een websiteontwerp, social media designs, een fietslabel... Het debat werd afgerond, de conclusies werden gebundeld en de grafische stijl pasten we toe in een inspiratiegids voor toekomstige welkomstrituelen.
Createve strategie en name branding door Marc KockelcornFotografie dooprituelen door Bas BogaertsPortfoliofotografie door SPOT-ON VisualsPortfoliovideo's door Jorien Simons